Tarinoita työpaikoilta

McDonald’s: Mahdollisuus kehittyä ruokkii sitoutumista

Jessica Jokinen oli yläasteikäinen, kun hänelle tarjottiin TET-harjoittelujakson päätteeksi mahdollisuutta jatkaa palkkatyötä Helsingin keskustan Sokoksessa sijainneessa McDonald’s-ravintolassa. Koulun ohella aloitettu työ on sittemmin vienyt tekijäänsä. – Olin ihan hirveän ylpeä, kun minut hyväksyttiin jengiin mukaan. Parikymppiset vuoropäälliköt olivat minulle silloin aikuisia, joita minä 15-vuotiaana nuorena katsoin ylöspäin, muistelee Jokinen.

Jokisen työnantaja on alusta asti ollut McDonald’s-ketjusta ja brändistä Suomessa vastaava yritys, joka tänä päivänä on Food Folk Suomi Oy. Yhtiö omistaa Suomen 65 McDonald’s-ravintolasta kahdeksan. Loput 57 ravintolaa toimivat eri puolilla Suomea 14 yrittäjän vetäminä.
– Urakehitykseni McDonald’silla on ollut aika tyypillinen. Sokoksen ravintolassa etenin ravintolatyöntekijästä ensin kouluttajaksi, sitten vuoropäälliköksi ja apulaisravintolapäälliköksi.

Sokoksen ravintolassa Jokinen vietti kaiken kaikkiaan 10 vuotta. Omien sanojensa mukaan vähän liiankin pitkään, mikä kuvastaa hyvin hänestä huokuvaa kehittymishalua.
– Se on pitkä aika yhdessä ravintolassa. Omalle tekemiselle ja ympäristölle voi tulla sokeaksi. Siksi kannustan ihmisiä hakeutumaan uusiin rooleihin tai ravintoloihin, jos näen heissä potentiaalia, toteaa Jokinen nykyisestä kenttäpäällikön näkökulmastaan.

Ennen kenttäpäällikön pestiä Jokinen laajensi perspektiiviään vielä ravintolapäällikön roolissa. Hän on toiminut ravintolapäällikkönä sekä pienen volyymin kauppakeskusravintolassa että suuren volyymin keskustaravintolassa.
– Minulla on aina ollut täällä sellainen olo, että minuun ja potentiaaliini on uskottu.

Viimeiset pari vuotta Jokinen on tutkaillut McDonald’sin ravintolakenttää Helsingissä Meilahden suunnalta. Ensin alakerran ravintolasta ravintolapäällikkönä ja sitten yläkerran konttorista kenttäpäällikkönä.
– Meilahden ravintolaan tuotiin ensimmäisenä Suomessa McDonald’sin tulevaisuuden palvelukonsepti eli itsepalvelukioskit ja pöytiin tarjoilu. Nyt samaa konseptia hyödyntää maassamme jo toistakymmentä ravintolaa. Tulin Meilahteen vuonna 2017 käynnistämään tätä konseptia ikään kuin projektipäällikkönä.

”Haluan kenttäpäälliköksi”

Jokiselle projekti merkitsi myös aikuistumista ja siihen liittyvää oivallusta – pitää sanoa ääneen, mitä haluaa. Jokinen halusi kenttäpäälliköksi.
– Rakastan ihmisten kehittämistä. Muiden onnistuminen ruokkii omaakin tekemistäni, mutta jossain vaiheessa tajusin, että minun täytyy motivoitua myös omasta työstäni. Ja motivoituakseni tarvitsen haasteita.

Haasteita on siunaantunut. Food Folk Suomen kenttäpäällikkönä toimiva Jokinen on viiden ravintolan ravintolapäälliköiden esimies. Muut kenttäpäälliköt konsultoivat yrittäjävetoisia ravintoloita, mikä tarkoittaa, että lopullinen vastuu ja päätösvalta on yrittäjillä. Jokisen kohdalla se on hänellä itsellään.
– Jokainen ravintolapäällikkö on erilainen. Heillä on omat vahvuutensa ja mahdollisuutensa, joilla he pyrkivät saavuttamaan oman ravintolansa tulostavoitteet. Käytännössä teen kaikkeni, että he voisivat onnistua työssään. Vietän aikaa heidän kanssaan heidän ravintoloissaan ja kysyn tosi usein, missä he tarvitsevat apua.

Vaikuttava ura nuorella iällä

Jokisen 18 vuoden ura ja 33 vuoden ikä on harvinainen yhdistelmä. McDonald’silla se on ollut mahdollista.
– Työn räätälöiminen suhteessa muuhun elämään on meidän työntekijöillemme arvokasta, ja siihen olemme aina pyrkineet panostamaan, linjaa Food Folk Suomen henkilöstöjohtaja Maarit Latvala.

Valtaosa McDonald’sin työntekijöistä on nuoria. Heille koulutus- ja kehittämismahdollisuudet ovat tärkeitä.
– Sisäinen koulutus toimii meillä selkärankana. Sen ohella on mahdollisuus suorittaa ammatillisia perustutkintoja ja erikoisammattitutkintoja, linjaa Latvala.

Jokisen kehityskaari on hyvä esimerkki. Ylioppilaslakki jäi tekijänaiselta aikanaan saamatta, vaikka hän suorittikin kaikki lukiokurssit. McDonald’sin palveluksessa hän on voinut kehittää itseään ja osaamistaan paitsi työtä tekemällä, myös suorittamalla tutkintokoulutuksia.
– Suoritin ensin työn ohessa johtamisen ammattitutkinnon. Se oli minulle ylioppilastutkintotodistukseen verrattavissa oleva paperi, joka on mahdollistanut myös opintojen jatkamisen, kertoo Jokinen.

mcdonalds_haastateltujenkuva
McDonald’s tarjoaa monipuolisia työmahdollisuuksia ja kiinnostavia urapolkuja niille, jotka ovat valmiita vastaamaan ravintola-alan kiivastahtisiin haasteisiin. Tämän ovat käytännössä kokeneet myös kenttäpäällikkö Jessica Jokinen (kuvassa vas.) ja henkilöstöjohtaja Maarit Latvala, jotka molemmat ovat aloittaneet McDonald’s-uransa ravintolatyöntekijöinä.

Korkeamman asteen osaajia

Haaga-Helia ammattikorkeakoulun kanssa vuosina 2013–2015 toteutettu, restonomin ammattikorkeakoulututkintoon johtanut koulutuspilotti oli uraauurtava koko toimialalla.
– Emme halua työnantajana rajoittaa työntekijöidemme mahdollisuuksia kehittää itseään ja osaamistaan. Päinvastoin. Halusimme tarjota mahdollisuuden ammattikorkeakoulututkinnon suorittamiseen tiiviissä tahdissa ja täysipäiväisesti töissä käyden. Samalla halusimme myös tunnustaa ravintolapäälliköiden tärkeää roolia, kertoo Latvala.

Hän uskoo, että mitä enemmän työnantaja satsaa tekijöihinsä ja tarjoaa mahdollisuuksia, sitä vahvempaa ja vapaaehtoisempaa on myös työntekijöiden sitoutuminen.
– Työelämä ja elämä ylipäätään on jatkuvaa oppimista. Se, että pitäisi valita joko työ tai opiskelu, tuntuu vanhanaikaiselta, tiivistää Latvala.

Työelämä ja elämä ylipäätään on jatkuvaa oppimista. Se, että pitäisi valita joko työ tai opiskelu, tuntuu vanhanaikaiselta, tiivistää Latvala.

Koulutus haluttiin räätälöidä nimenomaan McDonald’sin osaajien tarpeisiin. AHOTointi eli aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen oli tärkeä osa koulutuskokonaisuutta. Käytännössä kyse on siitä, että opiskelija voi osoittaa tutkinnon edellyttämää osaamista näyttämällä esimerkiksi työkokemuksen kautta hankittua osaamistaan.
– Koulutus laadittiin vastaamaan työntekijöidemme osaamisen kehittämistarpeita. Samalla kokonaisuutta peilattiin koko ajan restonomin tutkinnon osaamisvaatimuksiin, avaa Latvala.

Jessica Jokinen oli yksi 28:sta tutkintokoulutuksen aloittaneesta. Hän kokee saaneensa paljon enemmän kuin amk-tutkintotodistuksen reilussa puolessatoista vuodessa.
– Sain palkinnon siitä, että olen ollut työelämässä jo niin monta vuotta. Koulutuksen läpikäyminen ja tutkinnon suorittaminen toivat minulle lisää itsevarmuutta. Todistus teki myös itselleni näkyväksi sen, kuinka paljon tämä työ on oikeasti minua opettanut.

Tähänastisen uransa Jokinen tiivistää sanapariin rakkaudesta lajiin.
– Pakkohan minun on tästä tykätä, kun olen jo 18 vuotta talossa viihtynyt. Ei tämä tietenkään aina pelkkää juhlaa ole ollut, mutta olen saanut upeita mahdollisuuksia, joista olen tosi kiitollinen.

Työuraansa aloittaville nuorille Jokisella on tärkeä viesti, jonka hän itse on elänyt todeksi.
– Nälkäisyys pitää näyttää ja kunnianhimoinen pitää olla. Kun uskoo itseensä, niin tämä elämä vie kyllä eteenpäin.



Teksti Kreetta Haaslahti Kuvat Julia Hannula & McDonald’s Finland

Food Folk Suomi Oy pähkinänkuoressa

 

Toimiala: McDonald’s-ketjulla on Suomessa tällä hetkellä 65 ravintolaa. Ravintoloista kahdeksan on Food Folk Suomi Oy:n omistuksessa, loput 57 toimivat yrittäjävetoisesti. Maailmanlaajuisesti ravintoloita on yli 100:ssa maassa noin 35 000.

Liikevaihto 2017: 32,9 M €, Food Folk Suomi Oy

Henkilöstömäärä: Suomessa noin 2600, joista Food Folk Suomen palveluksessa 350

Lue lisää: www.mcdonalds.fi


Tarinoita työpaikoilta -sarjassa julkaistaan kertomuksia tavallisista suomalaisista työpaikoista, joilla on tehty erilaisia toimenpiteitä työyhteisön kehittämiseksi. Haastatellut työpaikat ovat erikokoisia ja eri toimialoilla toimivia työpaikkoja ympäri Suomea. Työyhteisön kehittäminen lähtee aina työpaikan omista lähtökohdista ja tarpeista. Yhteistä kaikille tarinoille on se, että muutos on saatu aikaan yhteistyössä koko työyhteisön voimin.

Voit myös kertoa meille oman menestystarinasi, niin otamme yhteyttä!