Toimialaohjelmat

Työelämän kehitystyö on monella toimialalla pitkäjänteistä ja vaikuttavaa. Se on myös luonnollinen osa sopimista ja yhteistyötä. Toimialaohjelmat ovat työnantaja- ja palkansaajajärjestöjen yhteisiä kehittämishankkeita. Toiminnan periaatteina ovat tuottavuuden ja työhyvinvoinnin samanaikainen kehittäminen, joka tapahtuu yhteistyössä johdon ja henkilöstön kesken.

Ohjelmilla tavoitellaan toimialan työpaikkojen, niiden johdon ja henkilöstön yhteisiä etuja ja menestystä. Niiden teemat voivat vaihdella toimialoittain, riippuen toimialan erityispiirteistä ja tulevaisuuden haasteista. Yhteistä näille kaikille – toimialasta riippumatta – on halu olla mukana rakentamassa Suomeen laadukasta ja tuottavaa työelämää.



Lue ajankohtaisimmat kuulumiset toimialaohjelmista!


30.10.2018 Syksyn luottamusfoorumissa keskusteltiin luottamuksen merkityksestä yhteistoiminnallisessa kehittämisessä

Työmarkkinatoimijoille suunnatussa syksyn Luottamusfoorumissa nähtiin lavalla mm. valtakunnansovittelija Vuokko Piekkala.

Lue lisää

 

25.9.2018 Finanssialan suuri osaamistarvekysely: Finanssialalla on tulevaisuudessa osattava johtaa itseään

Itsensä johtamiseen liittyvät asiat ovat finanssialan ammattilaisten mielestä tärkeimmät tulevaisuuden finanssityössä tarvittavat taidot. Tulos selvisi Finanssiakatemian kyselyssä, johon vastasi noin 650 alalla työskentelevää ammattilaista, opiskelijaa ja opetushenkilökuntaa. Kysely on yksi tapa ennakoida tulevaa ja sitä, miten henkilöstöä ja alan opiskelijoita pitäisi kouluttaa.

Lue lisää

 

26.4.2018 Teknologiateollisuus ja Teollisuusliitto aloittavat yhteisen tuottavuushankkeen

Teknologiateollisuus ry ja Teollisuusliitto ry haluavat yhdessä tukea yrityksissä tapahtuvaa tuottavuuskehitystä. Liitot ovat aloittamassa Tuottavuutta yhdessä -nimisen tuottavuusohjelman, johon odotetaan mahdollisimman monia yrityksiä eri puolilta maata. Liitot ovat yhtä mieltä siitä, että tuottavuus on keskeinen kilpailukykytekijä ja sen eteen on paljon tehtävissä. Keskeisessä roolissa on hyvä yhteistyö yrityksissä.

Lue lisää

 

18.12.2017 9.45Ilkeäkieliset asiakkaatko aina oikeassa?

Muistan, että viime vuosituhannella, kun itsekin tein useita eri asiakaspalvelutöitä, vallitsi kohtelias vuorovaikutus asiakkaiden ja asiakaspalvelijoiden välillä. Kohtaamisen aluksi kumpikin tervehti ja sen lopuksi molemmat kiittivät. Asiakas kiitti palvelusta ja myyjä kiittämisestä.

Lue lisää | 0 Kommenttia

 

13.12.2017 8.25Yhdessä hyvän käytöksen puolesta

Kaupan liitto käynnisti 4.12 Ollaan ihmisiksi -kampanjan. Saimme kampanjaan mukaan merkittävän kumppanijoukon. Kaupan liiton lisäksi mukana ovat työ- ja elinkeinoministeriö, Työelämä 2020 -hanke, palvelualojen työntekijöitä edustava PAM ry ja Päivittäistavarakauppa ry. Kampanjan suojelijana toimii työministeri Jari Lindström.

Lue lisää | 0 Kommenttia

 

1.12.2017 13.58Ollaan ihmisiksi – myös kaupassa

Miltä tuntuu, jos tervehdykseesi ei vastata? Entä jos ulkonäköäsi arvostellaan tai ammattitaitosi kyseenalaistetaan? Millaista on kohdata suoranaista uhkailua tai hyökkäävää käytöstä omalla työpaikalla?

Lue lisää | 0 Kommenttia